Spiro Klaverkvartet

Michael Andreas Grolid - bratsch

Theodor Lyngstad - cello

Lana Suran - klaver

SPIRO KLAVERKVARTET er et relativt nyt fænomen i det danske musikliv. Den blev dannet i 2022, men musikerne har spillet sammen i talrige andre konstellationer de sidste par år, inden de etablerede sig som klaverkvartet.

Ved denne koncert spiller kvartetten to store værker:

Brahms klaverkvartet nr 3 (1875). Brahms foreslog selv undertitlen "Werther", med reference til Goethes "Den Unge Werthers Lidelser". Det er en roman om ulykkelig kærlighed, hvor hovedpersonen ender med at tage sit eget liv. Og al den passion der ligger i den fortælling, gennemsyrer også musikken.

Det andet store værk er Peteris Vasks klaverkvartet (2001). Peteris Vask er en lettisk komponist og kontrabassist. Han har komponeret indenfor alle genrer, men størstedelen af værkerne er kammermusik. Han beskriver selv sin musik som programmusik, som sender beskeder tillytteren

Et begrænset antal kombibilletter til kr. 300,- kan kun købes online. De gælder både til Fuglsang Kunstmuseum og til koncert i Fuglsang Musikforening.