David Danholt og Charlotte Thaning

David Danholt og Charlotte Thaning

Koncerten er aflyst

David Danholt og Charlotte Thaning  - skatte fra det danske liedrepertoire

David Danholt (født 1976)

har siden sin afgang fra Operaakademiet/Det Kongelige Teater i 2005 etableret sig internationalt i det lyriske og senest det ungdommelige heltetenorfag. Han har optrådt på operahuse herhjemme (Den Fynske Opera, Den Jyske Opera og Den Kongelige Opera) og i Tyskland (Leipzig, Mainz og Bayreuth), Østrig, Italien, England, USA og senest Israel. Han har optrådt med  bla. Fabio Luisi, Michael Schönwandt, Juanjo Mena, Adam Fischer, Marcus Creed og Ulf Schirmer. I 2014 vandt han 1.prisen i den Internationale Wagnerkonkurrence i Seattle. Han har bla. modtaget Reumerts Talentpris, Musikanmelderringens Kunstnerpris, Hans Voigts Mindelegat. I 2019 modtog David Danholt Aksel Schiøtz Prisen. Fremtidige engagementer byder bla. på solist i kirkeoperaen "Antikrist" på Rued Langgaard Festivalen 2020 og samme værk med hhv. BBC Scottish Symphony Orchestra og DR Symfoniorkestret og dirigent Thomas Dausgaard i januar 2021.

Charlotte Thaning (født 1971),

klassisk pianist. Uddannet fra Det fynske Musikkonservatorium og Det kgl danske Musikkonservatorium hos Rosalind Bevan og Amalie Malling.

Charlotte Thaning har en udbredt koncertvirksomhed, først og fremmest som kammermusiker og akkompagnatør, hvor hun er aktiv i mange sammenhænge. Hun er blandt andet ansat som akkompagnatør på Det kgl danske Musikkonservatorium, hun har i en årrække været fast pianist på den internationale Carl Nielsen Konkurrence, og hun samarbejder med mange fremtrædende danske musikere. Allerede i 1994 dannede hun klavertrioen Eskær Trioen sammen med violinisten Julie Eskær og cellisten Emilie Eskær. Trioen vandt i 1996 P2 Musiks Kammermusikkonkurrence og har siden haft en omfattende karriere med koncerter overalt i Danmark og i en lang række europæiske lande samt USA og Japan. Trioen har modtaget talrige priser og legater, blandt de vigtigste kan nævnes Van Hauens Legat og Spies Musikpris. Den har indspillet en række prisbelønnede CDer, således blev den første CD udnævnt til månedens CD i det internationale musikmagasin “The Strad”, og i 2005 blev Eskær Trioen tildelt en grammy både for “Årets danske udgivelse” og “Årets Kammermusikindspilning”. Trioen har i 2011 udgivet samtlige Brahms klavertrioer på det betydelige tyske forlag CPO. Charlotte Thaning har samarbejdet med en lang række sangere. I 2004 udgjorde hun hele orkestret i Rialtoteatrets opsætning af Mozarts “Figaros bryllup” og i 2006 i “Don Giovanni” samme sted.

PROGRAM

Robert Schumann (1810-56)/Hans Christian Andersen (1805-75)Opus 40, oversat af Adalbert von Chamisso (1781-1838):

Märzveilchen

Muttertraum

Der Soldat

Der Spielmann

Peter Arnold Heise (1830-79)/Ernst von der Recke (1848-1933) Sange fra stykket "Bertran de Born"(1873):

Mod syden i kvæld

Fager er den blide vår

Vågn af din slummer

Herre konge, bliv her

Herlig er kampen bryst imod bryst

Rosamunde-Ære for helten

PAUSE

Herman David Koppel (1908-98) Fem bibelske sange, Opus 46 (1949)

Intonation

Fryd

Kærlighed

Ekstase

Klagesang

Hymne

Rued Langgaard (1893-1952)/ Emil Rittershaus (1834-97):

Für Dich

Halte still

Im Mai

Billetter kan købes her på siden (senest dagen før) eller ved døren fra kl. 14:00. Muligheden for kombibilletter til museum og koncerter er annuleret indtil videre grundet Corona-restriktionernes begrænsede antal billetter.