Tidlig Musik
Det program som I skal høre blev skrevet i en helt særlig , levende og meget karakteristisk stil, nemlig “ Stylus Phantasticus”
Stilen er stærkt relateret til improvisation, og er præget af en fri form, men også brugen af korte kontrasterende episoder, ligesom en klassisk orgelfantasi eller toccata. Den udsprang da også oprindeligt fra disse, i det nordlige Italien - Claudio Merulo (1533-1604) menes at være den første som introducerede denne stil og den udviklede sig siden videre derfra. Den er fri og ubegrænset, varieret, udtryksfuld og virtuos. Den overlader en stor frihed til personlig fortolkning til dens udøvere.
For at gøre udførelsen så autentisk som muligt spiller musikerne på kopier af baroktidens instrumenter.
blev uddannet på moderne violin, med afsluttende eksamen ved den anerkendte Prof. Milan Vitek på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Hun har siden hen specialiseret sig i historisk opførelsespraksis på barokviolin, med studier hos bl.a. Arek Golinski, Peter Spissky og Elizabeth Wallfsch. Hendes musikerskab spænder bredt, og hun er en alsidig musiker, med stor erfaring i forskellige kammermusik konstellatio ner.
Tinne har optrådt med førende barokensembler som Concerto Copenhagen, Arte dei Suonatori, Barokksolistene, Sigiswald Kuijken, Trondheim Barokk, og Came rata Øresund. Hun har bl.a. optrådt på MA festival Brügge, Festival Oude Muziek Utrecht, Festival Sarrebourg, European Day of Early Music, Heinrich Schütz Musik fest, Copenhagen Opera Festival, Skalholt Festival, West Cork Chamber Music Festi val, Haapsalu Early Music Festival. Hun optræder regelmæssigt som leder og solist, og som kammermusiker. Hun har medvirket på adskillige cd- indspilninger, senest med Duo 1702.
Tinne har optrådt direkte i Danmarks Radio som solist med Biber’s Passacaglia, og Bach dobbeltkoncert med mere. Tinne er fast medlem af Concerto Copenhagen og Camerata Øresund.
Gambisten Hanna Thiel er uddannet ved University of Arts i Bremen og afsluttede sine studier i tidlig musik ved det Kgl danske Musikkonservatorium i København med en Master i 2014. Siden har hun haft en travl karriere som efterspurgt solist, kammermusiker og continuospiller overvejende i Skandinavien og Tyskland.
Hanna har optrådt med ensembler som Concerto Copenhagen, Nordic Network for early Opera, Weser Renaissance Bremen, Sirius Viols, Göteborg Barock, Höör barockensemble og Copenhagen Soloists og blandt andet medvirket ved festivalerne Copenhagen Renaissance Festival og Schützfest Dresden. Hun har desuden medvirket ved adskillige cd-indspilninger og i DR-udsendelser.
er uddannet som organist og cembalist på Det kgl. Danske Musikkonservatorium. Kirkemusikalsk diplomeksamen 1994 og debut fra solistklassen 1996. Han har været organist i den danske folkekirke siden 1984, fra 2010 ved Sct. Mariæ Kirke og Kronborg slotskirke i Helsingør. Han er en ofte benyttet akkompagnatør og continuospiller på både orgel og cembalo. Han optræder som solist og kammermusiker på en lang række cd indspilninger, senest en indspilning af J. S. Bachs Dritter Teil der Clavierübung.
Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704)
var den fremmeste komponist og violinist fra Bøhmen i sin tid. Biber arbejdede i Graz og Kremsier (nu Kroměříž), før han bosatte sig i Salzburg, hvor han efterfølgende blev resten af sit liv og udgav meget af sin musik.
Bibers musik bærer præg af både intensitet, alvor, humor , virtuositet og stor originalitet , og der gøres god brug af diverse kraftfulde og spændende effekter i smukt samspil med en enestående sans for harmonier og kontrapunkt. Hans violinkompositioner bygger lige som værkerne af Schmelzer gjorde det på den venetianske renæssances mestre og det særlige tysk-østrigske tonesprog.
Biber blev en af de vigtigste komponister for violinen i instrumentets historie og hans teknik gjorde det muligt for ham let at nå 6. og 7. position, anvende flere dobbeltgreb i indviklede polyfoniske passager og udforske de forskellige muligheder for scordatura-stemning ( som betyder at stemme strengene anderledes end den normale kvintstemning man har på violin og hermed opnå en anden klang på instrumentet) I løbet af Bibers levetid blev hans musik kendt i hele Europa. I slutningen af det 20. århundrede fik Bibers musik, især Mysterie-Sonaterne (også kaldet Rosenkranssonaterne) , en renæssance.
Johann Heinrich Schmelzer (1623-1680) Østrigsk komponist og violinist
Anerkendt violinist og komponist i sin samtid, efter sigende berømt og beundret i hele Europa. Han var en forløber for Biber, der var elev af ham. Schmelzer var en toneangivende komponist ved Habsburgerriget, og han komponerede en betydelig mængde af både kammermusik og dansesuiter, der blev opført ved hoffet. Han nød stor gunst hos Kejser Leopold 1., der udnævnte ham til “Kapellmeister” i 1679. Desværre nåede han kun at nyde dette privilegie kortvarigt, da han kun få måneder efter udnævnelsen døde af pest.
Hans samling “ Sonatae unarum fidium” var den første vigtige samling af sonater for violin og continuo udgivet i de tysktalende lande. Samlingen indeholder i alt seks sonater. I programmet her skal vi høre flere af dem, som på hver sin måde både viser Schmelzer´s originalitet og opfindsomhed som komponist og violinist. Han præsenterer både polyfoni - flerstemmige passager muliggjort af dobbeltgreb på violinen og virtuose passager, og en bred palet af sindsstemninger og udtryk i sit fantasifulde, smukke, og for vores tid stadigt vedkommende og fængslende tonesprog.
Musikforsker Bjarke Moe vil forud for koncerten fortælle om musiklivet i Nykøbing i 1600-tallet. Ved det prinselige hof på Nykøbing Slot dyrkedes musik intenst, og gennem sine internationale forbindelser kunne hoffet tiltrække musikere fra forskellige egne af Europa. En af hovedpersonerne var organisten Matthias Weckmann, som senere skulle blive en vigtig repræsentant for Stylus Phantasticus.
Han studerede musikvidenskab ved Københavns Universitet og senere i Greifswald (Tyskland). I 2010 modtog han ph.d.-graden i København med en afhandling om musik og kulturudveksling i 1600-tallet, hvorefter han underviste i musikhistorie og musikteori. Siden da har han forsket i dansk musikhistorie med særlig fokus på europæiske perspektiver. 2013-2018 var han forsker ved Dansk Center for Musikudgivelse på Det kongelige Bibliotek, hvor han udgav kritisk-videnskabelige nodeudgaver af Niels W. Gades musik. 2017-2021 var han involveret i projektet Musik og sprog i reformationstidens danske salmesang ved Det Danske Sprog- og Litteraturselskab. Pt. er han postdoc på Københavns Universitet og deltager i projektet Carl Nielsen – European composer.
Tak til Kulturelt Samråd i Guldborgsund Kommune for støtte til dette arrangement!
Entre 200 kr. (medlemmer 100 kr, unge under 25 gratis)
Billetter kan købes her på siden (senest dagen før) eller ved døren fra kl. 14:00.
Der kan på dagen frem til kl. 14:00 købes kombi-billetter til 235 kr. De gælder både til museum og koncert (begrænset antal)
Fuglsang Kunstmuseum og KUMUS
Nystedvej 73, 4891 Toreby L.
Fuglsang Herregaard
Nystedvej 71, 4891 Toreby L.
Webmaster: Aase R. Sløgedal
Copyright © All Rights Reserved