Nina Bols og Christina Bjørkøe

SØNDAG 1. MAJ 2022  kl. 15:00 i KUMUS

NINA BOLS

OG  CHRISTINA BJØRKØE

Husk Fuglsang Musikforenings Generalforsamling afholdes denne søndag kl. 13:00 i KUMUS

Nina Bols Lundgreen -sopran og Christina Bjørkøe -klaver

Sange af Clara Schumann og Lili Boulanger

I dette program gemmer sig et eksempel på kvindernes frigørelse. Begge komponister brød med det gængse syn på ægteskabet: kvindernes rolle var at holde hus, føde børn og se godt ud, mens mændene var den udfarende, både i forhold til arbejde og socialt liv.
Ingen af de to komponister ville stå model til den tingenes tilstand. Clara Schumann ville ligesom sin mand gerne komponere, men samtidig skulle hun føde deres 8 børn og støtte op om den berømte Robert. Det var ham der skrev de store værker, mens hun først og fremmest skrev klavermusik, og lidt lieder.
Lili Boulanger havde den frækhed som den første kvindelige komponist i 1913 at vinde den krævende og prestigefyldte Prix de Rome for næsen af de store komponister. I sin korte levetid (hun blev kun 24 år) komponerede hun de store musikgenrer, symfonisk musik, med og uden kor, instrument-koncerter og sågar en opera, som hun dog ikke nåede at færdiggøre. Men i modsætning til Clara havde hun jo ikke en berømt mand at stå i skyggen af.
Ved denne koncert skal vi høre hvordan de med deres lieder formåede at stikke næsen frem i musiklivet.

Lili Boulanger

Clara Schumann

Billetter kan købes her på siden (senest dagen før) eller ved døren fra kl. 14:00.

Der kan på dagen frem til kl. 14:00 købes kombi-billetter til 235 kr. De gælder både til museum og koncert (begrænset antal)