Messiaen Quartet Copenhagen

LØRDAG 4. SEPTEMBER 2021  kl. 15:00 I KUMUS

MESSIAEN

QUARTET COPENHAGEN

MQC er et nystartet ensemble med base i København bestående af violinist Malin William-Olsson, cellist Carl-Oscar Østerlind, pianist Kristoffer Hyldig og klarinettist Viktor Wennesz .

Medlemmerne har både sammen og hver for sig mange års erfaring med kammermusik på internationalt niveau. Udover at gå i dybden med de eksisterende værker for ensemblets besætning vil de udforske og udfordre det øvrige repertoire og skabe koncertprogrammer, der sætter forskellige tiders musik og de forskellige instrumentkombinationer, som kvartetten rummer, over for hinanden. Derfor byder en koncert med ensemblet på både solistiske præstationer, intens kammermusik og orkestrale arrangementer.

MQC er allerede blevet transmitteret af DR i P2-koncerten og har spillet på Tivolis Pinsefestival med den internationalt anerkendte stjerneviolinist Ray Chen. Derudover har ensemblet i 2018 koncerter bl.a. i Østerbro Koncertforening, Varde Musikforening, Espergærde Musikforening, Haderslev Musikforening, på Bornholms Musikfestival, Fejø Festival, Ny Musik i Birkerød og ved Søbygaardkoncerterne på Ærø. Læs mere om kvartetten på hjemmesiden

Ved anden verdenskrigs begyndelse blev komponisten Olivier Messiaen indkaldt til den franske hær. Grundet dårligt syn blev han hvervet som sygehjælper snarere end aktiv krigsførende. Han blev tilfangetaget ved Verdun, ført til Görlitz i maj 1940 og fængslet i Stalag. Her mødte han en violinist, en cellist og en klarinettist blandt sin medfanger, og her skrev han "Kvartet til tidens ende" (Quatuor pour la fin du temps ).Kvartetten blev uropført i januar 1941 for et publikum bestående af fanger og fangevogtere med komponisten selv ved det misvedligeholdte klaver under meget kolde omstændigheder.

Således bar lejrlivets tvungne selviagtagelse og -refleksion frugt ved et af det 20. århundredes anerkendte mesterværker inden for den europæiske klassiske musik.

Titlens "tidens ende" hentyder til Apokalypsen og også til måden, hvorpå Messiaen, gennem rytme og harmonik, brugte tiden på en helt anden måde end både hans forgængere og samtidige.

Et værk, der blev til i en fangelejr, hvor Messiaen sammen med tre musikere dannede en kvartet og uropførte sit værk i januar 1941. Her hørte verden for første gang den dybt religiøse musik med satser som ”Krystal-liturgi”, ”Lovprisning af Jesu evighed” og ”Raseriets dans, for syv trompeter”. Katolsk mystisk, fuglereferencer, farver, rytmiske ekstremer, intensitet, drama og musik, der til tider er så åndeløs smuk, at man holder vejret. Sådan er Kvartet til tidens ende, der i dag anses som et af århundredets vigtigste værker.

Program:

Olivier Messiaen: Kvartet til tidens ende

Claude Debussy: Forspil til en fauns eftermiddag

Maurice Ravel: Trio for violin, cello og klaver

Der kan på dagen frem til kl. 14:00 købes kombi-billetter til 235 kr. De gælder både til museum og koncert (begrænset antal)